10. A középkori városok
2014.09.08 17:00
2.4. A középkori város
Középszint: Egy középkori város jellemzőinek bemutatása. A középkori kereskedelem sajátosságai.
Vélemény: Az egyik legkönnyebb tétel az egész érettségin, mivel nagy része az alap tudásanyag része, amit legalább 3* megtanulsz elvileg 12 év alatt. Rizsáló-művészeknek kötelezően ajánlott esszé.
1.) A városok újjászületése
- Nyugat-Európában az ókor végén a legtöbb város elnéptelenedett
- vándormozgalom elindulása
- az erdők helyét szántók foglalták el és a gabona terméshozama két-háromszorosára nőtt
- a növekvő termelés csökkentette az éhinségek lehetőségét --> ellenálltak a betegségeknek
- a 11. századi mezőgazdasági fellendülés és a népesség létszámának növekedése tette lehetővé a városok újranépesülését
- kialakulásának okai:
- a távolsági kereskedők védett helyeken lerakatokat hoztak létre, ahol áruikat tárolták
- egyes egyházi központok, püspöki székhelyek olyan ereklyékkel rendelkeztek, amelyek fontos zarándok-központtá tették őket
- utak találkozásánál piacok jöttek létre
- városépítő tényező: mezőgazdaság
- az új településekre kézművesek költöztek, mert itt piacot találtak termékeiknek
2.) A városi élet sajátosságai
- a városokat városfal vette körül:
- védelmet jelentett lakóinak
- a városi kiváltságot jelezte
- védelmet jelentett lakóinak
- a városfal határolta terület kicsit volt --> szűk utcák
- a jobb helykihasználás miatt a házak felső emeletei gyakran kinyúltak az utca felé
- az egész ház szerkezete fából készült --> tűzvészek
- csatornázás, vezetékes ivóvíz hiánya --> járványok
- a városok lakossága általában néhány ezer fő volt
- városban élni kiváltság volt:
- a polgár sajátos helyet foglalt el a középkor társadalmi szerkezetében
- szabad ember volt
- nem volt:
- földesúri hatalom
- jobbágyság
- kettős birtoklás
- megjelent a kizárólagos tulajdon (szabadon lehetett adni-venni)
- szabad bíróválasztás
- saját adószedés
- saját igazgatás
- szabad plébános választás
- gazdasági kiváltságok:
- minden város tarthatott vásárt
- kereskedőik gyakran mentesek voltak a vámok fizetése alól
- a királyi, nemesi, egyházi hatalom központjai még nem a városok voltak
- közösségeik megszervezését először a távolsági kereskedők kezdték meg --> személyük és áruik biztonsága céljából gildékbe tömörültek
- a kereskedők telepeihez kézművesek is csatlakoztak --> kommunákba tömörültek
- a mesterek szakmánként céhekbe tömörültek
- céhek:
- azonos mesterséget űzők érdekvédelmi szervezete
- meghatározza az árukat és a céhlimitet
- kizárta a kontárokat
- biztosították a piac szabályozását, hogy minden mester megéljen
- korlátozták az iparűzők számát
- a védelmi célt szolgáló bányákat gondozták, védték
- a lakosság nagy részét a polgárjoggal nem rendelkező plebs alkotta:
- kézműves mesterek legényei, inasai
- napszámosok
- koldusok
- polgárjoggal csak azok rendelkeztek, akiknek háza és műhelye volt
- a szegénység alkalmi munkákból élt
- folyamatos volt a jobbágyok bevándorlása (ok: 1 év után nem követelhette vissza jobbágyát ura)
- a polgárság zömét a házzal és műhellyel rendelkező iparmesterek alkották
- a társadalom élén a távolsági kereskedők csoportja állt: patríciusok
- élükön kezdetben a püspök állt
- a városi önkormányzat elemei:
- igazságszolgáltatás: saját bíró választás, saját törvénykönyv összeállítása
- igazgatás: polgármester és városi tanács választás
- egyházszervezet: saját plébánosválasztás
- adózás:
- csak a királynak tartoztak egy összegben adózni
- az adót a város maga vetette ki polgáraira, részben közcélokra fordítva
3.) A középkori kereskedelem sajátosságai
- a vásár- és piactartás a városok joga volt (országos vásár, heti piac)
- árumegállítási jog: az áthaladó kereskedőket kényszerítették a városba való betérésre, árujuk meghatározott ideig való árusítására
- a helyi kereskedelmet a termelők végezték
- a közlekedés kezdetlegessége miatt a távolsági kereskedelem főleg nagy értékű luxuscikkek szállítását bonyolította, elsősorban vízi úton
- levantei kereskedelem:
- észak-itáliai városok <--> Közel-Kelet
- a Földközi-tengeren keresztül Nyugat-Európába:
- Távol-Kelet: fűszerek, iparcikkek
- Kína, India: selyem
- India: gyapot
- Indonézia: fűszerek
- megjelentek a versenyképes nyugati iparcikkek
- Nyugat-Európából: nemesfémek, nyersanyagok
- szárazföldi karavánutak végpontjai: Bizánc, Antiochia, Alexandria
- XII. századtól az arab hajók uralták a levantei térséget
- a tengeri szállítás a keresztesháborúktól az itáliai kereskedőállamok kezébe került (Velence, Genova)
- jelentős kereskedelmi útvonalak alakultak ki a Balti- és Északi-tenger térségében: Keletről hering, prém, gabona, viasz, borostyán és nyersanyagok; Flandriáról iparcikkek, bor és keleti áruk érkeztek Nyugatra
- a kereskedelmi útvonalat az észak-német (Rostock, Hamburg, Bréma) és flandriai városok uralták
- az árukat nagy teherbírású hajókon, a koggokon szállították
- Hanza: távolsági kereskedők összefogása egy-egy vállalkozás erejéig:
- 1161. az Északi-tenger és a Balti-tenger kereskedői szövetkeztek
- létrejött egy nagy kereskedői Hanza --> nagy északi kereskedelmi városszövetség
- Oroszország: fa, méz, viasz, prém
- Közép-Európa: gabona
- Skandinávia: hal, építőfa
- Franciaország: bor
- Anglia: gyapjú
- Flandria: textil, fémáru
- a két tengeri hálózatot szárazföldi kereskedelmi útvonal kötötte össze:
- Flandria: Rajna mentén
- Észak-Itália: svájci hajókon keresztül
- az északi- és déli kereskedelem közötti szárazföldi összeköttetés kialakítására az arab, normann és magyar támadások lecsengésével nyílott lehetőség
- a kereskedelmi utak létrejöttében szerepet játszottak a zarándokutak, melyek mentén szálláshelyek, vásárhelyek jöttek létre
- a szárazföldi kereskedelem kezdeményezői az észak-itáliai kereskedővárosok és a flandriai posztóvárosok
- Közép-Európa felé Lipcse és Bécs vásárain keresztül bonyolódott le a forgalom
- az észak-déli kereskedelem központja a Champagne grófság volt
- az árutermelés és a pénzgazdálkodás magával vonta a kereskedelem fejlődését