10. A középkori városok

2014.09.08 17:00

2.4. A középkori város

Középszint: Egy középkori város jellemzőinek bemutatása. A középkori kereskedelem sajátosságai.

 

Vélemény: Az egyik legkönnyebb tétel az egész érettségin, mivel nagy része az alap tudásanyag része, amit legalább 3* megtanulsz elvileg 12 év alatt. Rizsáló-művészeknek kötelezően ajánlott esszé.

1.) A városok újjászületése

  • Nyugat-Európában az ókor végén a legtöbb város elnéptelenedett
  • vándormozgalom elindulása
  • az erdők helyét szántók foglalták el és a gabona terméshozama két-háromszorosára nőtt
  • a növekvő termelés csökkentette az éhinségek lehetőségét --> ellenálltak a betegségeknek
  • a 11. századi mezőgazdasági fellendülés és a népesség létszámának növekedése tette lehetővé a városok újranépesülését
  • kialakulásának okai:
    • a távolsági kereskedők védett helyeken lerakatokat hoztak létre, ahol áruikat tárolták
    • egyes egyházi központok, püspöki székhelyek olyan ereklyékkel rendelkeztek, amelyek fontos zarándok-központtá tették őket
    • utak találkozásánál piacok jöttek létre
    • városépítő tényező: mezőgazdaság
  • az új településekre kézművesek költöztek, mert itt piacot találtak termékeiknek

2.) A városi élet sajátosságai

  • a városokat városfal vette körül:
    • védelmet jelentett lakóinak
    • a városi kiváltságot jelezte
  • a városfal határolta terület kicsit volt --> szűk utcák
  • a jobb helykihasználás miatt a házak felső emeletei gyakran kinyúltak az utca felé
  • az egész ház szerkezete fából készült --> tűzvészek
  • csatornázás, vezetékes ivóvíz hiánya --> járványok
  • a városok lakossága általában néhány ezer fő volt
  • városban élni kiváltság volt:
    • a polgár sajátos helyet foglalt el a középkor társadalmi szerkezetében
    • szabad ember volt
    • nem volt:
      • földesúri hatalom
      • jobbágyság
      • kettős birtoklás
    • megjelent a kizárólagos tulajdon (szabadon lehetett adni-venni)
    • szabad bíróválasztás
    • saját adószedés
    • saját igazgatás
    • szabad plébános választás
    • gazdasági kiváltságok:
      • minden város tarthatott vásárt
      • kereskedőik gyakran mentesek voltak a vámok fizetése alól
      • a királyi, nemesi, egyházi hatalom központjai még nem a városok voltak
  • közösségeik megszervezését először a távolsági kereskedők kezdték meg --> személyük és áruik biztonsága céljából gildékbe tömörültek
  • a kereskedők telepeihez kézművesek is csatlakoztak --> kommunákba tömörültek
  • a mesterek szakmánként céhekbe tömörültek
  • céhek:
    • azonos mesterséget űzők érdekvédelmi szervezete
    • meghatározza az árukat és a céhlimitet
    • kizárta a kontárokat
    • biztosították a piac szabályozását, hogy minden mester megéljen
    • korlátozták az iparűzők számát
    • a védelmi célt szolgáló bányákat gondozták, védték
  • a lakosság nagy részét a polgárjoggal nem rendelkező plebs alkotta:
    • kézműves mesterek legényei, inasai
    • napszámosok
    • koldusok
  • polgárjoggal csak azok rendelkeztek, akiknek háza és műhelye volt
  • a szegénység alkalmi munkákból élt
  • folyamatos volt a jobbágyok bevándorlása (ok: 1 év után nem követelhette vissza jobbágyát ura)
  • a polgárság zömét a házzal és műhellyel rendelkező iparmesterek alkották
  •  a társadalom élén a távolsági kereskedők csoportja állt: patríciusok
  • élükön kezdetben a püspök állt
  • a városi önkormányzat elemei:
    • igazságszolgáltatás: saját bíró választás, saját törvénykönyv összeállítása
    • igazgatás: polgármester és városi tanács választás
    • egyházszervezet: saját plébánosválasztás
    • adózás:
      • csak a királynak tartoztak egy összegben adózni
      • az adót a város maga vetette ki polgáraira, részben közcélokra fordítva

3.) A középkori kereskedelem sajátosságai

  • a vásár- és piactartás a városok joga volt (országos vásár, heti piac)
  • árumegállítási jog: az áthaladó kereskedőket kényszerítették a városba való betérésre, árujuk meghatározott ideig való árusítására
  • a helyi kereskedelmet a termelők végezték
  • a közlekedés kezdetlegessége miatt a távolsági kereskedelem főleg nagy értékű luxuscikkek szállítását bonyolította, elsősorban vízi úton
  • levantei kereskedelem:
    • észak-itáliai városok <--> Közel-Kelet
    • a Földközi-tengeren keresztül Nyugat-Európába:
      • Távol-Kelet: fűszerek, iparcikkek
      • Kína, India: selyem
      • India: gyapot
      • Indonézia: fűszerek
      • megjelentek a versenyképes nyugati iparcikkek
    • Nyugat-Európából: nemesfémek, nyersanyagok
  • szárazföldi karavánutak végpontjai: Bizánc, Antiochia, Alexandria
  • XII. századtól az arab hajók uralták a levantei térséget
  • a tengeri szállítás a keresztesháborúktól az itáliai kereskedőállamok kezébe került (Velence, Genova)
  • jelentős kereskedelmi útvonalak alakultak ki a Balti- és Északi-tenger térségében: Keletről hering, prém, gabona, viasz, borostyán és nyersanyagok; Flandriáról iparcikkek, bor és keleti áruk érkeztek Nyugatra
  • a kereskedelmi útvonalat az észak-német (Rostock, Hamburg, Bréma) és flandriai városok uralták
  • az árukat nagy teherbírású hajókon, a koggokon szállították
  • Hanza: távolsági kereskedők összefogása egy-egy vállalkozás erejéig:
    • 1161. az Északi-tenger és a Balti-tenger kereskedői szövetkeztek
    • létrejött egy nagy kereskedői Hanza --> nagy északi kereskedelmi városszövetség
    • Oroszország: fa, méz, viasz, prém
    • Közép-Európa: gabona
    • Skandinávia: hal, építőfa
    • Franciaország: bor
    • Anglia: gyapjú
    • Flandria: textil, fémáru
  • a két tengeri hálózatot szárazföldi kereskedelmi útvonal kötötte össze:
    • Flandria: Rajna mentén
    • Észak-Itália: svájci hajókon keresztül
  • az északi- és déli kereskedelem közötti szárazföldi összeköttetés kialakítására az arab, normann és magyar támadások lecsengésével nyílott lehetőség
  • a kereskedelmi utak létrejöttében szerepet játszottak a zarándokutak, melyek mentén szálláshelyek, vásárhelyek jöttek létre
  • a szárazföldi kereskedelem kezdeményezői az észak-itáliai kereskedővárosok és a flandriai posztóvárosok
  • Közép-Európa felé Lipcse és Bécs vásárain keresztül bonyolódott le a forgalom
  • az észak-déli kereskedelem központja a Champagne grófság volt
  • az árutermelés és a pénzgazdálkodás magával vonta a kereskedelem fejlődését